Mitä pitää tehdä, jos koiralla on punkki?

Miten punkki tunnistetaan koiralla

Punkkien havaitseminen koiran iholla voi olla haastavaa, mutta se on välttämätöntä koiran terveyden ylläpitämiseksi. Nämä pienet, hämähäkkimäiset loiset kiinnittyvät usein koiran ihoon, erityisesti alueille, joilla turkki on ohut, kuten korvien taakse, kainaloihin ja vatsan alueelle. Yleisimpiä merkkejä punkin puremasta ovat pienet, koholla olevat kyhmyt tai punoitus, joka voi ilmetä puremakohdassa. Jos koirasi alkaa nuolla tai raapia yhtä tiettyä kohtaa, se saattaa viitata punkin läsnäoloon.

Näiden merkkien lisäksi säännöllinen tarkastus ulkoilun jälkeen on tärkeää. Voit tunnustella koiran ihoa ja turkkia käsin ja tarkistaa visuaalisesti, onko punkkeja kiinnittynyt. Punkit voivat olla pieniä ja mustia tai ruskeita, ja ne muistuttavat pieniä siemeniä, ennen kuin ne alkavat imeä verta.

Turvallinen punkin poisto

Kun punkki löytyy, sen poistaminen on tärkeää tehdä huolellisesti, jotta estetään mahdolliset infektiot. Paras tapa koiran punkin poistoon on käyttää erityistä punkkipihtejä tai -koukkua, joka mahdollistaa punkin irrottamisen turvallisesti ja kokonaisena. Näitä välineitä voi löytää helposti Lemmikkikaupan valikoimasta, sillä tarjoamme vain parhaita tuotteita lemmikkisi hyvinvoinnin turvaamiseksi.

Poistamisessa tulee tarttua punkkiin mahdollisimman läheltä ihoa ja vetää se tasaisella liikkeellä irti, varmistaen ettei punkki katkea. Tämän jälkeen puremakohta on hyvä desinfioida miedolla antiseptisellä aineella. Vältä punkin puristamista tai vääntämistä, sillä tämä voi aiheuttaa sen, että punkin suuosat jäävät ihoon tai että mahdolliset taudinaiheuttajat leviävät.

Milloin hakeutua eläinlääkäriin

Vaikka suurin osa punkin puremista ei aiheuta vakavia ongelmia, on tilanteita, joissa eläinlääkärin apua on syytä hakea. Jos huomaat koirasi olevan epätavallisen väsynyt, kuumeinen tai jos puremakohta alkaa turvota tai märkiä, voi kyseessä olla punkkien levittämä infektio. Nämä oireet voivat ilmetä viikkojenkin kuluttua puremasta, joten tarkkaile koirasi terveydentilaa ja käyttäytymistä huolellisesti.

Lisäksi, jos punkin poistaminen ei onnistu kokonaan tai jos et ole varma, onko punkki poistettu oikein, on suositeltavaa kääntyä eläinlääkärin puoleen. Ammattilainen voi varmistaa, että punkki on poistettu kokonaisuudessaan ja antaa tarvittavat ohjeet jatkotoimenpiteistä.

Punkkien ennaltaehkäisy koiralla

Punkkien ennaltaehkäisy on tehokkain tapa suojata koiraa punkkien aiheuttamilta vaaroilta. Markkinoilla on laaja valikoima punkkikarkotteita, kuten kaulapantoja, paikallisvaleluliuoksia ja suun kautta annettavia tabletteja, jotka auttavat pitämään punkit loitolla.

Lisäksi säännöllinen tarkastus ulkoilun jälkeen vähentää merkittävästi punkkien mahdollisuutta kiinnittyä ja levittää tauteja. Muista harjata koirasi turkki huolellisesti ja tarkistaa erityisesti riskialueet, kuten korvat ja vatsan seutu, jotta punkit löydetään ajoissa.

Yhteenvetona, punkkien havaitseminen ja poistaminen koiralta on tärkeä osa lemmikkien terveydenhoitoa. Kun noudatat tässä artikkelissa annettuja ohjeita, voit tehokkaasti suojata koiraasi punkkien aiheuttamilta vaaroilta.

Mikäli olet kiinnostunut kissa-aiheisista vaatteista ja tavaroista, tutustu nyt Lemmikkikaupan VHS® tuotteisiimme! Ne tukevat eläinten hyvinvointia ja ovat täydellinen lisä jokaisen eläinystävän kotiin.

Ajankohtaista

Ostoskorisi on tyhjä

Ostoskoriin käytetyt lahjakortit

Suodata

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 26.10.2021 alkaen.

Verkkokauppa

Vierashuone Oy
Kurikkatie 11
90440 Kempele

041-5056482
asiakaspalvelu@lemmikkikauppa.fi
www.lemmikkikauppa.fi
2409119-7

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksupalveluna toimii Klarna Checkout ja Checkout, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut ja osa mobiilimaksamisen palveluista.

Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Klarna AB:n (Klarna AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm) ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt Lemmikkikauppa Vierashuone yleiset ehdot.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Vierashuone Oy
Kurikkatie 11
90440 Kempele

041-5056482
asiakaspalvelu@lemmikkikauppa.fi
www.lemmikkikauppa.fi
2409119-7

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Palautusehdot

Peruuttamisoikeus

Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Voitte käyttää myös tulostettavaa palautuslomakettamme, mutta sen käyttö ei ole pakollista.

Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Peruuttamisen vaikutukset

Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.