Pitääkö kissan turkkia harjata?

Miksi kissan turkkia tulisi harjata?

Kissan turkin harjaus on keskeinen osa lemmikkien hoitoa, joka edistää kissan yleistä hyvinvointia. Harjaus ei ainoastaan pidä kissan turkkia kauniina ja kiiltävänä, vaan sillä on myös merkittäviä terveyshyötyjä. Ensinnäkin, säännöllinen harjaus auttaa poistamaan irtokarvoja, mikä puolestaan vähentää karvapallojen muodostumista kissan ruoansulatuskanavassa. Tämä on erityisen tärkeää pitkäkarvaisille kissoille, joilla on suurempi riski karvapallo-ongelmiin.

Harjaus myös stimuloi kissan ihoa, edistäen verenkiertoa jakaen ihon luonnollisia öljyjä tasaisesti turkkiin. Tämä pitää turkin terveenä ja estää ihon kuivumista ja hilseilyä. Lisäksi harjaushetket tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden vahvistaa sidettä lemmikkisi kanssa, ja monet kissat nauttivatkin tästä huomiosta. Säännöllisellä turkin hoidolla voidaan myös havaita ihomuutokset tai loiset varhaisessa vaiheessa, mikä mahdollistaa nopean hoidon.

Kuinka usein kissan turkki tulisi harjata?

Harjaustiheys riippuu pitkälti kissan turkin pituudesta ja laadusta. Pitkäkarvaiset kissat, kuten persialaiset, vaativat päivittäistä harjausta, jotta turkki ei mene takkuun ja pysyy hyvässä kunnossa. Tällainen säännöllinen hoito ehkäisee myös turkin huopaantumista, mikä voi olla kivuliasta kissalle ja vaikeaa selvittää.

Lyhytkarvaiset kissat, kuten eurooppalaiset lyhytkarvakissat, voivat pärjätä harjauksella kerran tai kahdesti viikossa. Tämä riittää pitämään irtokarvat kurissa ja turkin kiiltävänä. On myös hyvä muistaa, että jokainen kissa on yksilö, ja harjaustarve voi vaihdella riippuen kissan iästä, terveydentilasta ja turkin rakenteesta.

Millaisia työkaluja tarvitaan kissan turkin harjaukseen?

Kissan turkin hoitoon on saatavilla laaja valikoima työkaluja, ja oikeanlaisen harjan tai kamman valinta on tärkeää. Pitkäkarvaisille kissoille sopivat parhaiten metallipiikkiset harjat tai kammat, joissa on pyöristetyt päät, jotta turkkiin ei synny vaurioita. Näillä välineillä on helpompi selvittää takkuja ja huopaantumia.

Lyhytkarvaisille kissoille sopivat kumiharjat tai pehmeät harjat, jotka poistavat irtokarvat ja hierovat ihoa hellävaraisesti. On tärkeää valita kissaasi ja sen turkkiin parhaiten sopivat välineet, jotta harjaus on miellyttävää ja tehokasta.

Miten totuttaa kissa harjaukseen?

Kissan totuttaminen harjaukseen voi vaatia kärsivällisyyttä ja hellää otetta. On tärkeää aloittaa harjaushetket nuorena, jotta kissa tottuu käsittelyyn. Aloita lyhyillä harjaushetkillä ja käytä herkkuja tai lempileluja palkkiona, jotta kokemus on positiivinen. Anna kissan tutustua harjaan rauhassa ja kehu sitä rauhoittavalla äänellä.

Valitse rauhallinen hetki, jolloin kissa on rentoutunut, kuten ruokailun jälkeen, ja vältä pakottamista. Tärkeää on myös huomioida kissan kehonkieli: jos kissa näyttää levottomalta tai haluaa poistua paikalta, anna sille tilaa ja yritä myöhemmin uudestaan. Harjaushetken aikana kannattaa keskittyä alueisiin, joista kissa nauttii, kuten niskan ja selän alueelle.

Mitä tehdä, jos kissa ei pidä harjauksesta?

Jos kissa ei pidä harjauksesta, voi olla tarpeen kokeilla erilaisia lähestymistapoja tilanteen parantamiseksi. Ensimmäinen askel on tarkistaa, ettei harja aiheuta epämukavuutta tai kipua; joskus harjan vaihtaminen toisenlaiseen voi ratkaista ongelman. Myös harjauspaikan tai -ajankohdan muuttaminen voi auttaa.

Jos kissa on edelleen vastahakoinen, kokeile aloittaa harjaus hyvin lyhyissä jaksoissa, vaikka vain muutaman sekunnin kerrallaan. Palkitse kissa heti onnistuneen harjaushetken jälkeen, jotta se oppii yhdistämään harjauksen positiivisiin kokemuksiin. 

Olisitko kiinnostunut kissa-aiheisista vaatteista ja tavaroista? Tutustu nyt VHS® tuotteisiimme! Ne ovat täydellinen tapa ilahduttaa sekä itseäsi että kissaasi samalla tukien eläinten hyvinvointia. Lemmikkikauppa tarjoaa laajan valikoiman laadukkaita tuotteita, jotka tekevät lemmikkisi hoidosta helppoa ja nautinnollista.

Ajankohtaista

Ostoskorisi on tyhjä

Ostoskoriin käytetyt lahjakortit

Suodata

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 26.10.2021 alkaen.

Verkkokauppa

Vierashuone Oy
Kurikkatie 11
90440 Kempele

041-5056482
asiakaspalvelu@lemmikkikauppa.fi
www.lemmikkikauppa.fi
2409119-7

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksupalveluna toimii Klarna Checkout ja Checkout, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut ja osa mobiilimaksamisen palveluista.

Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Klarna AB:n (Klarna AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm) ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt Lemmikkikauppa Vierashuone yleiset ehdot.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Vierashuone Oy
Kurikkatie 11
90440 Kempele

041-5056482
asiakaspalvelu@lemmikkikauppa.fi
www.lemmikkikauppa.fi
2409119-7

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Palautusehdot

Peruuttamisoikeus

Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Voitte käyttää myös tulostettavaa palautuslomakettamme, mutta sen käyttö ei ole pakollista.

Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Peruuttamisen vaikutukset

Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.